Thursday 7 June 2012

Khalil Jabran Aur Pity the Pak Nation



جبران خلیل  جبران اور پِٹی دی پاک نیشن
جسسٹس آصف سعید کھوسہ انتہائی   پُراثر شخصیت   کے مالک ہیں ۔  گورنمنٹ کالج لاہور، پنجاب یونیورسٹی اور پھرکوئنز کالج ،یونیورسٹی آف کیمبرج اور لنکنز اِن  جیسے اداروں  نےجسٹس صاحب کی خُدا داد صلاحیتوں کو نکھارنے میں  اہم  کردار ادا کیا ۔تعلیمی میدا ن  میں حاصل کئے ہوئےطلائی تمغے  جناب کو ایک نُمایا ں اور مُنفرد حیثیت عطا کرتے ہیں ۔ کھوسہ صاحب کی ذاتی لائبریری میں  قانون  کی ضخیم کتابوں  کے ساتھ ساتھ ادبی کتابیں بھی اک  تناسب کے ساتھ موجود ہیں۔  جسٹس کھوسہ نے انگریزی ادب میں ماسٹرز کیا ۔ قانون  کے میدان کو اپنی زِندگی کا بہت  بڑا حصہ دینے کے باوجود  ادب سے اِن کے  تعلق میں کوئی ضُعف نہیں آیا ۔ اپنے پُرانے ہم جماعتی اور آج کے وزیرِاعظم  کے توہینِ عدالت  کے مُقدمےمیں   جسٹس کھوسہ کا اِضافی نوٹ  اس بات کا واضح  ثبوت ہے۔ جِسمیں اُنہوں نے خلیل جبران  کی ایک نظم کو اپنے فِکر ی احساسات کے رنگ میں ڈھالا
قطع نظر اِس کے کہ  کھوسہ صاحب نے  اِضافی نوٹ میں  ادبی حوالہ   دیکر صحیح کیا یا غلط ۔ مُجھے  اُن کا یہ عمل اس طور لائق تحسین ضرور محسوس ہوتا  ہے  کہ اُنہوں نے  کولا ویری ڈی پر تھرکتی  ، سٹار پلس کے  قِسط وار ڈراموں میں غرق  ہو کر اپنی حسِ لطافت کو سیراب کرتی ہوئی  اس قوم کوادب کے ایک بڑے نام   سے مُتعارف  کروایا۔ ہر وہ شخص جِس کی نظریں اخباری خبروں پر کُچھ دیر ٹِکتی ہیں وہ آج خلیل جبران خلیل کی پِٹی دی نیشن کو پڑھ چُکا ہے انٹرنیٹ پر   نوجوان نسل کولا 
ویری ڈی طرز کے گانوں کے ساتھ ساتھ خلیل جبران کے مُتعلق کُچھ پڑہنےکے لئے بھی سرچ اِنجن  کا استعمال کرتی نظر آرہی ہے۔

میری اپنی  ایک   تخیلاتی دُنیا ہے جب اِس حقیقی دُنیا میں چاروں سو اندھیرا  پھیل جاتا ہے  ہے تو میں اس  دُنیا کی  دیوار پھلانگ کر اُس تخیلاتی دُنیا میں  پہنچ جاتا ہوں   جو  کہ صرف اور صرف میری ملکیت ہے ۔میری  ا ِس دُنیا  میں داخلے کا اختیار فقط میرے دِل کے پاس ہے  وہ جِسے چاہے ویزہ دے  اورکھینچ لائے ۔کبھی کِسی سیاست دان کو ، کبھی کِسی کھلاڑی کو ،تاریخ کے  کِسی بڑے نام کو یا پھرکوئی چھابڑی والا، کوئی موچی ، کوئی ترکھان  میرا  مہمان بن بیٹھے۔ پِچھلے کُچھ دِن سے  اس تخیلاتی دُنیا میں میری مُلاقات  1883 میں پیدا ہونے والے خلیل جبران خلیل سے ہو رہی ہے۔میری اُس سے بہت اچھی دوستی ہوگئی ہے۔وہ میرے ساتھ اُردو میں بات کرتا ہے مُجھے اپنی زِندگی کی کہانی سُناتا ہے۔ بچپن کے  اِنتہائی  مُشکل حالات میں جبکہ اُس کے باپ کو کرپشن پر سزا ہوتی ہے اور اُسکی کی تمام جائیداد  ضبط ہو جاتی ہے  جبران  کی ماں اپنے بچوں کو بوسٹن[امریکہ] لے جاتی ہے۔ وہاں اپنے بھائی کی مدد سےاپنے بچوں کی پرورش کے لئےلیس بیچنے کا کام شُروع کرتی ہے اور پھِر  ایک چھوٹا سا سٹور بنالیتی ہے ۔  خلیل جبران اپنی زندگی میں آنے والی بہت بڑی تبدیلی  کے مُتعلق بتاتا  ہے جب اُسکی آرٹ ٹیچر  تیرہ سال کے بچے میں موجودٹیلنٹ کو بھانپ کر اُسکی مُلاقا ت اُس دور کے مشہور  آرٹسٹ فریڈ ہالینڈ ڈے سے کرواتی ہے  جو کہ اُس  کے اندر مو جود  ادب  اور فنونِ لطیفہ  کی صلاحیتیں بھانپ جاتا ہے اور  کُچھ ہی عرصے بعد  اُسے  نیچرل جینئس قراددیتا ہے  اور  اُسکی راہنمائی کرتا ہے۔   اپنی علمی پیاس بُجھانے کے لئے جبران بیروت  کا سفر کرتا ہے  جہاں وہ مدرسۃالحکمہ سے عربی ادب  مِیں اعلی تعلیم حاصل کرتا ہے ۔ ۱۹۰۲  میں اُسکی ماں  اور پھر بہن  مہلک بیماری کے باعث جہان ِفانی سے کوچ کر جاتیں ہیں ۔ اُسکی چھوٹی  بہن ماریانہ کپڑے  سی کر  گزُر  بسر کرتی ہے جبران  پھر سے اپنے  گُرو  ہالینڈ  ڈے  کی مدد لیتے  ہوئے  اپنے آرٹ ورک  کا آغاز کرتا ہے۔جبران  ایلیزببیتھ ہیسکل  جو کہ ہیسکل سکول فار گرلز کی مالکہ تھی  کا ذِکر انتہائی عقیدت و احترام سے کرتا ہے  ہیسکل  اپنے کیرئیر کے آخر میں کیمبرج سکو ل کی ہیڈ مسڑس  بنی ۔  وہ   نہ صرف خلیل جبران  کی  مالی معاون  رہی  بلکہ اُسکی  اگلے بیس سال  تک  انگریزی کی اُستادبھی  رہی۔ ہیسکل ہی کی فنڈنگ پر جبران   نے فرانس  جاکر   مُصوری اور ڈرائینگ کی  اعلی تعلیم حاصل کی ۔

جبران مُجھ سے   اپنی فلسفیانہ باتیں بھی کرتا ہے جو کہ مُجھ جیسے کم عقل کو بغیر چھوءے گُزر جاتی ہیں۔جبران بتاتا ہے کہ وہ  سلطنتِ عثمانیہ کی مُخالفت کیوں کرتا تھا۔ اُسکی باتوں سے عرب دُنیا کے لئے  مُحبت کی خوشبو آتی ۔ وہ میرونیٹ چرچ کے  بہت سخت کنٹرول کا  بھی شدید مُخالف تھا۔ خلیل جبران   اپنے لِکھے ہوئے مضامین کہانیوں  نظموں کا بھی ذِکر کرتا ہے جنہیں اہل دانش نے بہت سراہا۔ ہےاُسکی کی  نظم سپرٹ ریبلیس جو کہ ۱۹۰۸ میں شائع ہوئی  جس کے  بعد  خلیل جبران کو ایک ریفارمسٹ  کے طور پر پہچانا جانے لگا تھا۔  خلیل جبران اپنی چھپنے والی کِتابوں   اور زِندگی کےآخری دور کاذکر بھی کرتا ہےجب   جِگر کے  کینسر نے اُس  کی زندگی کا انتہائی بیدردی سے  خاتمہ کرڈالا۔وہ 1931کا سال تھا جب  اس مشہور لِبنانی ادیب اور آرٹسٹ نے  اِس جہانِ فانی کو خیر آباد کہا۔  اُسے تمام  عرب  دُنیا میں عزت کی نگا ہ سے دیکھا  جاتا ہے۔خلیل جبران اپنی روداد سُنا نے کے ساتھ ساتھ مُجھ سے میرے مُلک کے حالات و واقعات،  رہن سہن اور تاریخ کے بارے میں پوچھتا  جاتا ہے  ۔ وہ میرے مُلک کے  سیاسی حالات  کے بابت   بھی بہت سے سوالات کرتا ہے۔ میں  ان سوالات کے تفصیلی جوابات   دیتا ہوں  ۔ وہ  میری  بھرائی   ہوئی آواز کا دُکھ محسوس کرتا ہے اس دوران اُس کی  آنکھوں میں اُمڈ آنے ولاے آنسو میں صاف  دیکھ سکتا ہوں۔ میں خلیل جبران سے "پِٹی دی نیشن"  ترنم کے ساتھ  سُنانے کی خواہش کا اظہار کرتا ہوں ہو میری خواہش کا احترام کرتا ہے اور اس خوبصورت نظم کو اپنے انداز میں اِس ترنم کے ساتھ پڑہتا ہے کہ  مُجھے  حبیب جالب کی یاد آجاتی ہے۔


 Pity the nation that is full of beliefs and empty of religion.
قابل رحم ہے ہو قوم  جِس کے پاس عقیدے تو بہت ہوں مگر پقین سے خالی ہو
Pity the nation that wears a cloth it does not weave,
قابلِ رحم ہے وہ قوم جو ایسے کپڑے پہنتی ہو جِو اُس نے خود نہ بُنے ہوں
eats a bread it does not harvest,
روٹی وہ کھائے جو کہ اُس نے خود نہ اُگائی
and drinks a wine that flows not from its own wine-press.
دوسروں کی کشیدہ شراب سے لُطف اندوز ہوتی ہو
Pity the nation that acclaims the bully as hero,
قابل رحم ہے وہ قوم جو باتیں بنانے والے کو اپنا سب کُچھ سمجھ لیتی ہو
and that deems the glittering conqueror bountiful.
اور چمکتی ہوئی تلوار سے بنے ٹھنے فاتح کو اپنا سب کُچھ سمجھ لیتی ہو
Pity a nation that despises a passion in its dream,
قابل رحم ہے وہ قوم جو بظاہر خواب کے عالم میں ہوس اور لالچ سے نفرت کرتی ہو
yet submits in its awakening.
لیکن عالم بیدااری میں مُفاد پرستی کو اپنا شُعار بنا لیتی ہو
Pity the nation that raises not its voice
قابل رحم ہے وہ قوم جو  نہیں اُٹھاتی  آواز
save when it walks in a funeral,
سوائے اس کے کہ جب وہ کِسی جنازے کے جلوس میں ہو
boasts not except among its ruins,
اور ماضی کی یادوں کے سِوا اُس کے پاس فخر کرنے کو کُچھ نہ ہو
and will rebel not save when its neck is laid
اور اُس وقت تک حالات کےخلاف احتجاج نہیں کرتی
between the sword and the block.
جب تک اُس کی گردن عین تلوار کے نیچے نہیں آجاتی
Pity the nation, whose statesman is a fox,
قابل رحم ہے وہ قوم جِس کے سیاست دان لومڑی کی طرح مکار ہوں
whose philosopher is a juggler,
اور جِس کے فلاسفر محض شعبدہ باز
and whose art is the art of patching and mimicking.
اور جس کا آرٹ مداری کا کرتب ہو
Pity the nation that welcomes its new ruler with trumpeting,
افسوس اُس قوم پر جو اپنے نئے حُکمران کو ڈھول کی تھاپ پر خوش آمدید کہتی ہے
and farewells him with hooting,
اور اُس کے جانے پر آوازے کستی ہے
only to welcome another with trumpeting again.
محظ اس لئے کہ آنے والے حُکمران کا پھر سے پُرتپاک استقبال کر سکیں
Pity the nation whose sages are dumb with years
جِس کے اہل دانش وقت کےساتھ ساتھ گونگے بہرے ہوگئے ہوں
and whose strong men are yet in the cradle.
اور جِس کے مضبوط لوگوں کے ہاتھ بندھے ہوں
Pity the nation divided into fragments,
قابلِ رحم ہے وہ قوم جو کہ فِرقوں میں بٹی ہو
each fragment deeming itself a nation
اور ہر فِرقہ خود کو ایک الگ قوم تصور کرتا ہو

خلیل جبران مُجھ سے جسٹس کھوسہ کے بارے میں بھی سوال کرتا ہے وہ  اُن کے اِضافی  نوٹ کی بھی تعریف کرتا ہےوہ مُجھ سے پاکستان کے حالات سُن کر خاص طور اپنی نظم میں کُچھ اِضافہ کر کے سُناتا ہے۔
قابلِ رحم ہے وہ قوم  جو دُنیا کی ہر آشائش کو حاصل کرنا  چاہتی ہے مگر  ہر چیزغیروں کی بنی  ہوئی  موبائل سے لیکر گاڑی تک
قابلِ رحم ہے وہ قوم  جس کی اصل طاقت  زراعت ہو  مگر اُس کا کِسان اپنے تن پر اچھے کپڑے پہننے کی بھی  سکت  نہ رکھتا ہو
قابلِ رحم ہے وہ قوم  کہ جِس کا امیر اپنے عالیشان گھر  میں چین کی ٹھنڈی  نیند سوئے اور غریب ،دو وقت کی روٹی کے لئے  مارا مارا پھرے
قابلِ رحم ہے وہ قوم جو    قانون   کو فقط کاغذی کاروائی سے زیادہ کوئی اہمیت نہ دے
قابلِ رحم ہے وہ قوم جس کے مذہب نے حقیقی معنوں میں دُنیا سے   بُت پرستی  اور شخصیت پرستی  کو ختم کیا ہو مگر وہ قوم   شخصیت پرستی   کے اندھے کنویں میں اوندھی  پڑی ہو
قابلِ رحم ہے وہ قوم    کہ جِس کے مُنصف  اُس وقت انصاف کریں جبکہ وہ بے معنی ہو جائے
قابلِ رحم ہے وہ قوم جو بیوپاریوں کے ہاتھ میں عنان حکومت تھما دے اور اُنہِی رہزنوں کو رھبر جانے
قابل رحم ہے وہ قوم جو لاکھوں انسانوں  کا خون دیکر اپنی سرحدوں کا تعین کرے مگر پھِر چند سو بندوق والوں سے یرغمال بن جائے جوپوری قوم کو بھیڑ بکریوں کی طرح ہانکتے پھِریں
قابل رحم ہے وہ قوم جوعِلم والوں کی عزت نہ کرے،  تعلیمی اداروں میں نقل اور غُنڈہ گردی عام ہو  اِن  اِداروں میں  مذہبی اقدار کی پاسداری پر تو زور  دیا جائے  مگرتعلیمی میدان میں  کوئی مُسلمہ مقام حاصِل کرنا کبھی بھی اِن کی ترجیح نہ رہی ہو۔
قابل رحم ہے وہ قوم جس کے حُکمران   سرعام اپنی ہی  قوم کے افراد کو قتل کرنے والے کرائے کے جاسوس کو عِبرت کا نشان بنانے کی بجائے چھوڑ دیں اور وہ ااٹھارہ کروڑ   اِنسان پھر بھی محض  ہجوم  ہی بنے رہیں
قابلِ رحم ہے وہ قوم  جِس کے حُکمران  محظ پیسوں کی خاطرغیروں کو  اپنے ہی لوگوں پر بم برسانے کا پرمٹ دے دیں
قابلِ رحم ہے وہ قوم جو صرف آدھا سچ بولے  اوراُسی آدھے سچ کو کُل حقیقت جانے
اور اختلاف کرنے والوں پر غداری یا کُفر کاٹھپہ  جڑ دے
قابل ِ رحم ہے وہ قوم جو ساٹھ سال میں درجن بھر  تجربے کرنے کے باوجود اِک  واضح سیاسی نظام وضع نہ کرپائے۔
قابلِ رحم ہیں  اُس خطے کے باسی  جہاں ڈاکٹرملک غُلام مُرتضی ، حکیم سعید،مولانا سرفراز نعیمی ،مولانا  اسلم شیخوپوری اور ڈاکٹر فاروق جیسے امن کے داعی  عالموں کو  قتل کردیا جائے اور اِس سازش کا توڑ کرنے کے   لئے پھر بھی وہ لوگ مُتحد نہ ہو۔
آج صُبح  میں اپنی جاگیر سے  ہوتا ہوا اس حقیقی دُنیا میں واپس لوٹا  تو سوچنے لگا کہ  خلیل جبران  نے جو کُچھ بھی پاکِستان کے مُتعلق کہا شائدوہ  میرےدِماغ کی اپنی اختراع ہو۔مگر پھر اِک  معصوم  سی خواہش نے دِل میں  اِک انگڑائی سی  لی  ۔ کیا ہی اچھا ہوتا کہ خلیل جبران آج کے دور میں ہمارے درمیان موجود  ہوتا  ۔ وہ اپنی   پُر اثرشاعری اور مضامین  کے ذریعے   ہماری کمیوں کوتاہیوں کی نشاندہی کرتا ہماری فِکری اصلاح   کا  سبب ،،،مگریہ کولا ویری ڈی پر تھرکتی  ، سٹار پلس کے  قِسط وار ڈراموں میں غرق  ہوکر ، اپنی حسِ لطافت کو سیراب کرتی ہوئی  اس قوم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔




4 comments:

  1. عمدہ لکھا ہے
    لیکن آخر کا پیراگراف شاید حسن نثار سے لکھوایا ہے۔

    ReplyDelete
  2. It's sad sad sad...
    But, this is your best post yet.

    ReplyDelete
  3. الله كرےزور قلم اور زياده

    ReplyDelete
  4. میرے وطن کے رہنماؤ
    اِک ایسا آئین بناؤ
    جس میں ہو صِدیق ؓکی عظمت
    جس میں ہو عثمان ؓکی عقیدت
    جس میں ہو فاروق ؓکی جرأت
    جس میں ہو حیدر ؓکی شجاعت
    مِٹ جائیں ظلمت کے گھاؤ
    اِک ایسا آئین بناؤ
    طارق کی تَدبیِر ہو جس میں
    محجن کی زنجیر ہو جس میں
    قرآن کی تا ثیر ہو جس میں
    مِلّت کے جذبات جگاؤ
    اِک ایسا آئین بناؤ
    سر توڑے جو مغروروں کا
    ساتھی ہو جو مہجوروں کا
    دارِ ستم کے منصوروں کا
    محکوموں کا مجبوروں کا
    چل نہ سکے زردار کا داؤ
    اِک ایسا آئین بناؤ

    ReplyDelete